Lahti Mankeli
Lahti Mankeli
City Lahti
Lahti

Lahti CITY CYKEL SERVICE ANVÄNDAR 15 En ugusti 2021

1. Allmänt

I detta avtal

1.1 Definitioner

  • Stadscykelservice avser tillhandahållande av digital uthyrningsservice av delcyklar (stadscykel Mankeli), som tillhandahålls av tjänsteleverantören till kunder för användning i Lahtis stadszon i enlighet med användarvillkoren i denna överenskommelse. Tjänsteleverantör hänvisar till staden Lahti ( Tilaaja, Lahden kaupunki (Y-tunnus 0149669-3), PL 202,15101 Lahti ) som är arrangör av stadscykeltjänsten i enlighet med villkoren i användning som anges i detta avtal Användare hänvisar till kunden som använder stadscykeltjänsten som tillhandahålls av staden i enlighet med användarvillkoren i detta avtal Cykelsäsong avser den tid då stadscykeltjänsten är tillgänglig för allmän användning i enlighet med användarvillkoren i detta avtal. Cykelsäsongen är vanligtvis årligen från 1 april till 31 oktober. Stadscykeltid avser den tidsperiod som användaren använder stadscykeln i enlighet med användarvillkoren i detta avtal

1.2 Syfte och allmänna användningsvillkor

Detta avtal anger användarvillkoren (nedan kallade användarvillkor) för stadscykeltjänsten som tillhandahålls av staden Lahti (nedan kallad tjänst) för den person som använder tjänsten (nedan användaren) som reglerar användningen av Lahtis stadscyklar eller Mankeli-cyklar . Tjänsten tillhandahålls av Lahti Urban Service Area (nedan kallad tjänsteleverantör).

Stadscyklar är e-assistans delade cyklar som kan användas av registrerade användare i Lahtis stadszon enligt vad som anges senare i detta avtal.

En stadscykel ska endast användas för cykling inom den godkända zonen som bestäms av tjänsteleverantören och endast i områden och vägar som är särskilt avsedda för cykling. Gällande trafikregler och väderspecifik vård och försiktighet för att undvika fara och skador måste följas vid cykling.

En tjänstanvändare kan vara vem som helst på 15 år eller mer registrerad framgångsrikt som en tjänstanvändare, som har tillhandahållit sina personuppgifter och accepterat de giltiga användarvillkoren som anges av tjänsteleverantören. Annars är det inte möjligt att använda tjänsten. Dessutom kan användarens rätt att använda tjänsten upphävas eller nekas i situationer som beskrivs senare i dessa användarvillkor. En tjänstanvändare måste kunna bevisa att han / hon är minst 15 år , om det krävs av en representant för tjänsteleverantören eller en representant för operatören .

För att använda tjänsten måste användaren acceptera City Bike Service-användarvillkoren som anges i detta avtal. Dessa användarvillkor ska tillämpas på allt innehåll i tjänsten som anges i detta avtal om inte annat anges eller avtalats separat. Genom att acceptera användarvillkoren bekräftar användaren att han har studerat användarvillkoren och samtycker till att följa dem. För att kunna använda tjänsten måste användaren acceptera användarvillkoren. Dessutom rätten för användaren att använda Tjänsten kan b e avbryts eller nekas i situationer som beskrivs senare i dessa användarvillkor.

2. Registrering, personuppgifter och rätt att använda tjänsten

För att använda Tjänsten ska den person som accepteras som Användare registrera sig elektroniskt som Tjänstanvändare på ett sätt som beskrivs senare och samtidigt betala för den valda användningsrätten. Användaren kan registrera sig på Tjänstens webbplats på kaupunkipyorat.lahti.fi eller i Freebike-applikationen som finns i spelbutikerna på mobila enheter. Tjänsteleverantören har rätt att senare lägga till andra tjänster för registrering eller betalning relaterade till användningen av stadscyklar.

Vid registrering godkänner kunden automatiska betalningar som sker när hans / hans kreditbalans är i minus. Den automatiska betalningen och den automatiska balanseringen av en kunds konto sker varje dag runt midnatt CET till ett maximalt belopp på 500 euro.

Den automatiska betalningen är aktiv under en period av två år från registreringen av användaren och det är möjligt att avbryta genom att kontakta kundtjänstlinjen via e-postmeddelandet som användaren får vid varje meddelande om sådana betalningar.

Vid registrering ska användaren tillhandahålla sådana uppgifter som krävs för användningen av tjänsten och samtycke till att tillhandahålla nödvändiga personuppgifter för ändamål som anges senare i dessa användarvillkor. De uppgifter som krävs i samband med registreringen innehåller uppgifter som klassificerats som personliga.

Tjänsteleverantören garanterar att all personlig information behandlas med vederbörlig omsorg, i enlighet med reglerna för konfidentialitet och gällande lagstiftning och i den utsträckning som är nödvändig.

Dessutom kan användardata användas för statistiska ändamål för att övervaka användningen av och förbättra tjänsten. Dessutom kan användarens kontaktuppgifter användas för kommunikation mellan användaren och tjänsteleverantören och för tillhandahållande av information om tjänsten. Användarens kontaktuppgifter får inte användas för direkt marknadsföring.

Användaren har rätt att kontrollera och vid behov ändra sina personuppgifter på Tjänstens webbplats genom Freebike-applikationen eller genom att kontakta Tjänsteleverantörens kundtjänst. Användaren har också rätt att begära åtkomst till sina personuppgifter från tjänsteleverantören enligt gällande lagstiftning.

När tjänsteleverantören har accepterat användarens registrering som tjänstanvändare ska användaren ha rätt att använda tjänsten enligt de användarvillkor som anges i detta avtal.

Användaren identifieras av ett personligt cykel-ID och unikt användarlösenord och ett relaterat telefonnummer för användaren när de loggar in på tjänstens webbplats eller Freebike-applikationen. Användaren ska spara eller lagra sitt cyklist-ID / unika lösenord och tillhörande telefonnummer på ett säkert och tillförlitligt sätt och inte tillåta en tredje person att använda sitt personliga cyklist-ID / unika lösenord eller det relaterade telefonnumret. Användaren ansvarar för alla tjänster som används med sina uppgifter (cyklist-ID / unikt lösenord och telefonnummer) och för eventuella kostnader och avgifter och eventuella skador relaterade till dessa.

Om användaren glömmer sitt cyklist-ID / unika lösenord kan de ansöka om en återställning med funktionen för återställning av autentiseringsuppgifter på tjänstens webbplats eller i Freebike-applikationen. Om användarrätten täcker användningen av flera stadscyklar med samma cyklist-ID / telefonnummer samtidigt, ska användaren vara ansvarig för alla stadscyklar som används med sina uppgifter tills de returneras i enlighet med användarvillkoren som anges i detta avtal.

Användaren kan avbryta sin registrering genom att kontakta tjänsteleverantörens kundtjänst. De avgifter som tidigare betalats av användaren återbetalas dock inte senare om användaren själv annullerar registreringen.

3. Tjänstens tillgänglighet och omfattning

Citycykelns stadscyklar är tillgängliga för användaren under den angivna stadscykelsäsongen. Tjänsteleverantören förbehåller sig ensam rätten att bestämma längden på stadscykelsäsongen, platsen och antalet stadscykelstationer samt att besluta / göra nödvändiga ändringar avseende kvaliteten och antalet cyklar.

Den viktigaste årliga stadscykelsäsongen för Lahtis stadscyklar är från början av april till slutet av oktober inom ett kalenderår. Tjänsteleverantören har rätt att besluta att stänga en stadscykelstation i exceptionella situationer under cykelsäsongen, eller ta bort en eller flera stadscyklar tillfälligt från tjänsten utan kompensationsansvar. En eller flera av stadscykelstationerna för att returnera cyklarna kan ändras eller förbli stängda under avtalets giltighetstid utan ansvar.

Tjänsteleverantören ska inte garantera konstant tillgänglighet av stadscyklar på alla cykelstationer. Det är möjligt att alla cyklar på en specifik station används samtidigt. Bristande tillgänglighet av stadscyklar vid en specifik stadscykelstation ska dock inte betraktas som ett brott mot avtalet eller någon annan brist i produktionen av Tjänsten som omfattas av detta avtal och därför ska tjänsteleverantören inte hållas ansvarig eller ersättning.

Användaren ska gå med på att inte göra anspråk på skadestånd eller någon annan ersättning från tjänsteleverantören avseende antal, placering eller tillgänglighet för de cyklar som används i tjänsten.

Tjänstens webbplats och Freebike-applikationen kan användas under giltigheten av serviceavtalet. Tjänsteleverantören är inte ansvarig för potentiella tillgänglighets- eller anslutningsproblem rörande webbplatsen eller Freebike-applikationen som kan förhindra användning av tjänsten med vissa enheter eller under en viss tid, eller för någon annan direkt eller indirekt skada eller annan motsvarande fråga upplevs av användaren, om den orsakas av en tredje part.

Tjänsteleverantören har rätt att utveckla Tjänsten och ändra Tjänsten eller dess innehåll på ett sätt som den anser nödvändigt, utan ansvar för skador på Användaren, eftersom verksamheten kan betraktas som en utveckling av Tjänstens funktion och kvalitet. Eventuella ändringar i servicetiderna eller undantag från tjänsten eller dess användning ska rapporteras så tidigt som möjligt och långt innan ändringen genomförs.

Den U ser är helt ansvariga för eventuella skador som uppstår till cykeln, inklusive men inte begränsat till: • lämnar cykeln i en röd zon utanför en station, • lämna cykeln i en grön zon på en plats där den sannolikt kommer att skadas (till exempel på vägen), • skadar eller vandaliserar cykeln Priset på en hel elcykel med ett batteri och därmed den påföljd som kan uppstå är 2000 EUR utan moms plus eventuella påföljder som följer av användning av cykeln, baserat på tariffavgifter. Användaren är inte ansvarig för skador som uppstår på grund av slitage på cykeln på grund av normal väg- och cykelvägsanvändning .

4. Tidpunkt för användning av tjänsten

När en person som uppfyller villkoren har registrerat sig som en tjänstanvändare på ett sätt som beskrivs ovan och betalat avgiften för den valda användningsrätten för tjänsten, kan de börja använda tjänsten.

Tidpunkten för användning av stadscykeltjänsten upphör vid upphörande eller upphörande av användningsrätten för användarens tjänst, eller när användaren har annullerat sin registrering på ett sätt som beskrivs ovan.

Tidpunkten för användning av en stadscykel börjar från det ögonblick som användaren samlar in en stadscykel. Användningstiden beräknas från det ögonblick som användaren samlar in en cykel via Freebike-applikationen eller med ett kontaktlöst betalkort anslutet till användarens användarkonto eller på annat sätt som anges av tjänsteleverantören.

Enligt bestämmelserna i detta avtal ska användaren utan dröjsmål och på ett tillförlitligt sätt meddela kundtjänsten för Mankeli-cyklar om eventuella problem i samband med insamling eller återlämnande av en stadscykel. Ett problem eller en brist måste rapporteras utan dröjsmål och senast inom två (2) dagar från det att det upptäcktes, och om ett problem angående användbarheten av tjänsten inte har rapporterats inom den angivna perioden, förlorar användaren rätten att kräva skadestånd eller annan ersättning mot tjänsteleverantören i nämnda fråga. Problem med tjänstens användbarhet och relaterade skadeståndsanspråk är inte giltiga.

5. Kundtjänst

Ytterligare information och hjälp vid användningen av tjänsten finns tillgänglig för användaren, om det behövs, på tjänstens webbplats, Freebike-applikationen och i Mankeli-cyklarnas kundtjänst. Kontaktuppgifterna för Mankeli bikes kundtjänst finns på Service-webbplatsen, Freebike-applikationen och på stadens cykelstationer. Användaren kan välja sätt att kontakta tjänsteleverantören.

Tjänsteleverantören förbehåller sig ensam rätten att bestämma öppettider och kundtjänstens omfattning.

6. Avgifter

De aktuella avgifterna för tjänsten finns på City Bike Services webbplats och i Freebike-applikationen. Tjänsteleverantören har ensamrätt, utan skadeståndsansvar, att ändra serviceavgifterna i enlighet med beslut från Lahti Urban Service Area Committee. Ändringar ska dock meddelas långt innan de genomförs.

En registrerad användare som har betalat avgiften för en dag, vecka, månad eller hela säsongen kan använda en stadscykel i upp till 30 minuter åt gången utan en extra avgift. Om en stadscykel alltid returneras inom 30 minuter ska användaren inte debiteras några överskottsavgifter, även om användaren använder en stadscykel efter den andra. En åktur som överstiger 30 minuter åt gången kommer att bli föremål för en överskottsavgift som är specifik för användningsrätten i fråga i enlighet med gällande prislista. De extra avgifterna debiteras automatiskt på det betalkort som registrerats i tjänsten av användaren eller på annat godkänt sätt.

Det är inte möjligt att använda tjänsten utan att tillhandahålla detaljer om ett giltigt betalkort som används eller någon annan betalningsmetod som godkänts av tjänsteleverantören. Om betalkortet inte kan debiteras eller en serviceavgift inte betalas i god tid eller i enlighet med de användarvillkor som anges av tjänsteleverantören, har tjänsteleverantören rätten att, utan skadeståndsansvar, avbryta eller annullera av tjänsten till användaren och att överföra de obetalda serviceskulder som ska samlas in på sätt som anses nödvändiga. I ett sådant fall är användaren skyldig att täcka insamlingskostnader och dröjsmålsräntor och andra kostnader som inkasso medför. Betalkortinformation kan bifogas informationen från flera registrerade användare. Vid den tiden är betalkortsinnehavaren ansvarig för alla upplupna avgifter för alla stadscykelkonton som är anslutna till betalkortet.

Rittiden för en stadscykel slutar när cykeln har returnerats framgångsrikt enligt detta avtal. Användaren kan starta en ny stadscykeltur under samma användarvillkor. Rittiden på 30 minuter utan extra avgift startar också en ny cykeltur.

Om en stadscykel inte returneras framgångsrikt inom tre timmar efter att cykeln hämtats enligt användarvillkoren kan användaren debiteras 100 euro för överträdelse av avtalet. Dessutom är användaren ansvarig för andra skador som orsakats tjänsteleverantören.

Användaren är inte ansvarig för skador på en förlorad stadscykel, om informationen från användaren visar att cykeln inte var stulen och om stölden anmälts till polisen eller till Mankeli-cyklarnas kundtjänst inom två (2) dagar från början av körtiden, som beskrivs mer detaljerat senare i detta avtal.

Om användaren använder pausfunktionen ska en extra avgift som är specifik för deras användningsrätt tas ut under pausens varaktighet enligt giltig prislista. De extra avgifterna debiteras automatiskt på det betalkort som registrerats i Tjänsten av Användaren, eller på annat sätt som godkänts av Tjänsteleverantören. Tjänsten kan inte användas utan information om betalkortet. Om användaren inte betalar den godkända avgiften för användning av en cykel eller om det inte är möjligt att ta ut avgiften på användarens betalkort, har tjänsteleverantören rätt att överföra de obetalda serviceskulderna som ska tas ut på sätt som anses nödvändiga.

Om den kontinuerliga användningen av en stadscykel överskrider den maximala paustid som ställts in för den aktuella användningsrätten, återgår cykeln automatiskt från pausläget och står till förfogande för andra användare. Om cykeln befinner sig i en icke-returzon som anges senare i detta avtal när den automatiska pausen slutar, returneras den inte automatiskt, och cykeln förblir till förfogande och under användarens ansvar. Tjänsteleverantören har rätt att automatiskt debitera de nämnda bötesbetalningarna för brott mot användarvillkoren och avtalet till användaren.

En stadscykel kan returneras gratis till en stadscykelstation. Om en stadscykel returneras till en fri returzon, kommer en extra avgift som fastställts för ifrågavarande användningsrätt i enlighet med giltig prislista att tas ut. Avgiften debiteras automatiskt på det betalkort som registrerats av användaren i tjänsten eller med hjälp av en annan betalningsmetod som godkänts av tjänsteleverantören. Om avgiften inte kan tas ut av användaren ska tjänsteleverantören överföra de obetalda serviceavgifterna som ska tas ut på sätt som anses nödvändiga.

Användaren ska returnera cykeln enligt villkoren i detta avtal. En stadscykel kan inte returneras till en returzon och användaren går med på att returnera cykeln till närmaste stadscykelstation eller gratis returområde. Stadscykelzonen, stadscykelstationer, zoner med fri retur- och returzoner har markerats på en karta som finns tillgänglig på tjänstens webbplats och i Freebike-applikationen.

En stadscykel kan inte skickas tillbaka till en icke-returzon. Systemet accepterar inte retur av cykeln och användaren får ett meddelande från Freebike-applikationen. Användaren ska returnera cykeln till en stadscykelstation och från Freebike-applikationen se till att returprocessen är framgångsrik. En användare som returnerar en stadscykel till en återvändande zon i strid med användningsvillkoren för detta avtal fortsätter att vara ansvarig för cykeln, och extra avgifter för att överskrida körtiden gäller på samma sätt som om användaren fortsatte att använda stadscykeln, som anges ovan.

Tjänsteleverantören möjliggör kompensationer för användaren främst till stadens cykelkonto. Alla återbetalningar på 5 EUR eller mindre görs endast till stadscykelkontot. Användaren kan använda saldo på stadscykelkontot för pausfunktionen, återbetalning utanför stationen eller som betalning / delbetalning . Användaren kan av en motiverad anledning begära (borttagning från orten etc.) stängning av stadscykelkontot. I detta sammanhang kommer återstoden på stadscykelkontot att returneras till kundens bankkonto på kundens begäran. Belopp under 5 euro återbetalas inte.

7. Användarens skyldigheter och skyldigheter

Användaren samtycker till att använda Tjänsten i enlighet med de Användarvillkor som anges i detta Avtal, som är bindande för Användaren, och Användaren ska betala avgifterna för användning av Tjänsten enligt den aktuella prislistan. Användaren ska läsa igenom och förbinda sig att följa de nuvarande användarvillkoren och instruktionerna, giltig prislista och alla andra beställningar eller instruktioner som ges av tjänsteleverantören.

Användaren ska komma överens om att använda Tjänsten på lämpligt sätt, med hänsyn till gällande lagstiftning, utan att orsaka störningar eller fara för andra, och för det normala syftet med Tjänsten (cykling) och endast i lämpliga miljöer avsedda för cykling.

Användaren av stadscykeltjänsten ska gå med på att följa gällande trafikregler och utöva vederbörlig försiktighet och beakta villkoren för att undvika faror och skador.

Användaren är ansvarig för att betala för de tjänster de använder och för att betala skador och annan ersättning för den cykel de använder tills cykeln har återlämnats i enlighet med de användarvillkor som anges i detta avtal.

Användaren ska anstränga sig för att förhindra vandalism och stöld av stadscykeln till deras förfogande och utöva särskild försiktighet vid användning av stadscykel. Inga cykel trail ers eller annan liknande utrustning skall bifogas till staden cykel.

Användaren ska dock inte hållas ansvarig för skador på stadscykeln om användaren har använt stadscykeln i enlighet med användarvillkoren i detta avtal och uppvisat normal försiktighet vid användning av stadscykeln. Användaren är ansvarig för skador och annan ersättning för alla skador som orsakats en stadscykel avsiktligt eller genom grov vårdslöshet, eller skador som orsakats tredje part under hela användningen av tjänsten även om skadorna orsakades av en tredje part. Diskretion kan användas för att undanta användaren från skadeståndsansvaret om de lämnar in en anmälan om brott till polisen inom två (2) dagar från händelsen. En kopia av rapporten ska levereras till Mankeli-cyklarnas kundtjänst.

Om stadscykeln som användaren använder är inblandad i en olycka, skadad av annan liknande orsak eller stulen, ska användaren gå med på att meddela Mankeli-cyklarnas kundtjänst om detta inom två (2) timmar och vid behov lämna in en rapport till polisen inom två (2) dagar. En kopia av rapporten ska levereras till Mankeli-cyklarnas kundtjänst utan dröjsmål.

Om användaren har förts till sjukhus för behandling av skador eller om användaren av någon annan anledning utanför deras kontroll inte kan lämna in ovan nämnda rapport under den inställda tiden till Mankeli-cyklarnas kundtjänst eller till polisen, beräkning av tidsfristen börjar från det ögonblick som anledningen till att användaren inte kan lämna in rapporten upphör att existera.

Samla en stadscykel

Användaren ska se till att de innan de använder tjänsten är väl förtrogna med stadscykelns egenskaper och hur den används. Användaren ska ta hänsyn till dessa fakta redan innan cykeln används. Användaren måste vara i omedelbar närhet av stadscykeln för att kunna användas vid lån av cykeln.

Dessutom ska användaren alltid noggrant inspektera tillståndet för en stadscykel innan han samlar in och kör den på ett sätt som anges senare i detta avtal, eftersom användaren för sin del också är ansvarig för säker användning av tjänsten.

Därför ska användaren säkerställa tillståndet och säkerheten för följande delar av cykeln som ska användas:

  • kedja, sadel och pedaler är intakta och ordentligt fasta
  • bromsar, klockor och lampor fungerar
  • ram och däck är i rätt skick och intakta
  • Lampan tänds när användaren trycker på cykelns bromshandtag
  • cykeln är också annars visuellt trafiksäker.

Om användaren upptäcker att stadscykeln inte är intakt eller på annat sätt inte trafiksäker, ska användaren gå med på att inte använda en skadad eller trasig cykel. Användaren ska också omedelbart meddela Mankeli-cyklarnas kundtjänst om fel och brister i cykeln.

Tjänsteleverantören ansvarar inte för tillståndet för en stadscykel efter att användaren har inspekterat cykeln, plockat upp den och börjat använda tjänsten eller när användaren annars är ansvarig för stadscykeln. Om användaren observeras använda en stadscykel mot dess avsedda användning som orsakar fara eller annan skada, eller på annat sätt strider mot användningsvillkoren i detta avtal, är användaren ansvarig för att återlämna stadscykeln till en cykelstation eller till Tjänsteleverantör på begäran.

Retur och parkering av stadscyklar

När en stadscykel returneras måste den parkeras försiktigt på en synlig plats i enlighet med användarvillkoren i detta avtal. Stadscykeln får inte parkeras på ett sådant sätt att det orsakar fara eller skada.

Användaren ska parkera stadscykeln noggrant och i enlighet med gällande trafikregler. Dessutom ska användaren se till att den parkerade cykeln inte orsakar fara eller skada och att cykeln inte hindrar / blockerar vägen för andra människor och fordon i trafiken, och att cykeln inte skadar tjänsteleverantören eller Tjänsteleverantörens egendom eller tredje part eller tredje parts egendom.

När en stadscykel parkeras eller står utan användaren måste kickstand användas. Det rekommenderas att stadscykeln parkeras i ett gratis cykelställ på en stadscykelstation och ser till att den inte hindrar eller hindrar användningen av andra stadscyklar på stationen.

Återlämnande av stadscyklar till följande platser är förbjudet:

  • inuti byggnader eller motorfordon
  • innergårdar med staket eller innergårdar
  • framför nödutgångar eller nödåtkomstvägar eller nära dessa på ett sätt som orsakar fara eller skada
  • trafikljus eller körväg
  • Parkeringsplatser för motorfordon såvida de inte tilldelas stadscyklar
  • gånggångar om parkering av cykeln skulle minska gångbanans bredd till mindre än 1,5 meter
  • vatten eller vattenkant.
Dessutom är det förbjudet att returnera en stadscykel på ett sätt som kan anses vara farligt eller skadligt för andra människor i trafiken, trafiken och tredje part eller tredje parts egendom.

Det är förbjudet att returnera en stadscykel bortom den godkända zonen. De godkända zongränserna kan kontrolleras från tjänstens webbplats och Freebike-applikationen. Den returnerade stadscykeln ska vara synlig (ej dold) och tillgänglig för nästa användare. En stadscykel ska returneras inom de godkända zongränserna som presenteras på tjänstens webbplats och i Freebike-applikationen. En stadscykel får inte returneras till de avsedda icke-returområdena inom den godkända användningszonen. Användaren ensam är ansvarig för att säkerställa korrekt och säker återlämning av sin stadscykel enligt användarvillkoren för detta avtal.

Användaren ska meddela tjänsteleverantören om felaktig bekräftelse på att en cykel returneras av datasystemet för att göra det möjligt för tjänsteleverantören att rätta till misstaget.

Om användaren inte återlämnar stadscykeln till en stadscykelstation eller till en godkänd returzon enligt användarvillkoren, eller på annat sätt agerar i strid med avtalet i detta avseende, ska tjänsteleverantören ha rätt att debitera användaren en avgift enligt gällande prislista.

Användarens skyldigheter vid en olycka

I händelse av en olycka ska användaren förhindra att skadorna eskaleras eller ytterligare skada inträffar och ringa efter hjälp.

Användaren ska ringa nödnumret 112 i alla brådskande och verkliga nödsituationer som hotar en persons liv, hälsa eller egendom eller miljön eller i en liknande allvarlig eller allvarlig situation.

Användaren ska rapportera till Mankeli-cyklarnas kundtjänst alla olyckor som stadscykeln i deras tidigare eller nuvarande användning har varit inblandad i eller skadad. Om en olycka omfattar egendom som tillhör en tredje person eller andra personer, ska användaren även anmäla händelsen till polisen utan dröjsmål och senast inom två (2) dagar från olyckan. Om användaren inte uppfyller denna skyldighet, är de ansvariga för alla potentiella skador som orsakats av stadscykeln till deras förfogande.

8. Tjänsteleverantörens andra rättigheter och begränsningar av ansvar

Tjänsteleverantören är inte ansvarig för skador som orsakats av stadscyklarna till användaren eller tredje part.

Tjänsteleverantören ska förbehålla sig ensam rätten att förhindra tillgång till tjänsten eller att utesluta en användare från tjänsten och / eller införa ett omedelbart tillfälligt användningsförbud för en användare som bryter mot de väsentliga skyldigheter som anges i användarvillkoren och i detta avtal. . En användare som hindras från att använda tjänsten har inte rätt till ersättning för förlust av rätten att använda tjänsten eller ersättning för redan betalade avgifter från tjänsteleverantören på grund av överträdelse av avtal eller andra motsvarande skäl.

Innan nyttjanderätten förnyas har tjänsteleverantören rätt att inspektera att varje förbudsperiod har upphört, att användaren har registrerat sig igen för tjänsten och att användaren har betalat eventuella obetalda avgifter till tjänsteleverantören. Om en period av förbud inte har upphört eller om användaren inte har betalat alla obetalda avgifter, är tjänsteleverantören inte skyldig att tillhandahålla tjänsten till användaren. Användaren ska gå med på att inte göra anspråk på någon skada eller annan ersättning från tjänsteleverantören i ett sådant fall.

Tjänsteleverantören ska inte garantera en oavbruten felfri tjänst. Till exempel garanteras inte en cykels tillgänglighet eller batteriets nivå. Tjänsteleverantören är inte ansvarig för några störningar i Tjänsten eller andra problem och fel, och för skador eller relaterade skador på tredje part. Tjänsteleverantören är inte ansvarig gentemot användaren eller gentemot tredje part för eventuella fel och skador som orsakats av en tredjeparts aktivitet eller av någon annan anledning som tjänsteleverantörens kontroll inte har.

Tjänsteleverantören är ansvarig gentemot användaren endast för direkta skador orsakade av avsiktligt eller grovt oaktsamt brott mot användarvillkoren.

Tjänsteleverantören förbehåller sig ensam rätten att ändra dessa användarvillkor utan skadeståndsansvar. Användaren är skyldig att använda tjänsten i enlighet med nuvarande användarvillkor. Meddelande om ovannämnda ändringar i användarvillkoren ska dock ges innan de träder i kraft.

9. Tillämplig lag, avgörande av tvister och ändring av användningsvillkoren

Användarvillkoren och tjänsten som tillhandahålls av tjänsteleverantören regleras av finsk lag. Eventuella tvister ska lösas främst genom förhandlingar mellan parterna. Tvister som inte avgörs genom förhandling kan hänskjutas till tingsrätten i Päijät-Häme av någon av parterna.

 
 
Lahti - Green capital of EU 2021
 
202401-mastercard_logo_web (2)
Partners