Lahti Mankeli
Lahti Mankeli
City Lahti
Lahti
City Lahti

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET (UKK)

 

KÄYTTÄJÄKSI REKISTERÖITYMINEN JA MUUTA TIETOA

 

MANKELI-PYÖRÄT

 

KÄYTTÖOIKEUDET JA MAKSUT

 

MANKELI-PYÖRÄN KÄYTTÄMINEN

 
 

KAUPUNKIPYÖRÄASEMAT

 
 

KÄYTTÄJÄKSI REKISTERÖITYMINEN

 
 

1. Mankeli-pyörien käyttöopas ja käyttäjäksi rekisteröityminen

Käyttöopas: https://kaupunkipyorat.lahti.fi/how-to.html?lang=18

YLISÄÄ TIETOA SUORAAN MOBIILISOVELLUKSEN KÄYTTÖOPAS-TAULUKOSTA, UKK:STA JA INFOSTA SEKÄ VERKKOSIVULTA.

 
 

2. En saanut tekstiviestiä puhelinnumeron varmistamista varten

Mikäli et saanut rekisteröityessäsi antamasi puhelinnumeron vahvistuskoodin sisältävää tekstiviestiä, niin tarkista seuraavat asiat:

1. tarkista antamasi puhelinnumero mahdollisten näppäilyvirheiden varalta

2. tarkista onko puhelinnumeron maatunnus oikein (Suomi =+358)

3. tarkista onko puhelinnumerosi annettu kansainvälisessä muodossa ilman ensimmäistä nollaa (esim.  040123456 = 40123456)

4. ota yhteyttä teleoperaattoriisi mahdollisten palveluviestiestojen päällä olon tarkistamiseksi.

 
 

3.Puhelinnumeron varmistamiseen käytettävä tekstiviestikoodi ei kelpaa

Puhelinnumeron varmistamiseen käytettävä tekstiviestikoodi on aikarajoitettu ja se vanhenee noin 10 minuutin kuluessa. Aloita rekisteröityminen uudestaan, mikäli vastaanottamasi koodi on vanhentunut.

Tekstiviestikoodin voi käyttää rekisteröitymisyritykseen vain kerran. Aloita rekisteröityminen uudestaan, mikäli rekisteröitymisesi keskeytyy tekstiviestikoodin syöttämisen jälkeen. Tekstiviestikoodin tulee aina täyttää koko kenttä.

Sinulla on 3 yritystä lähettää vahvistuskoodi uudelleen. Jos rekisteröinti epäonnistuu tuona aikana, sinut estetään väliaikaisesti rekisteröimästä palvelua tahallisen väärinkäytön estämiseksi.

 
 

4. En voi sisäänkirjautua mobiilisovellukseen

Jos syötät salasanasi väärin 3 kertaa, sinut estetään väliaikaisesti palvelusta 24 tunnin ajaksi. Jos et muista salasanaasi, käytä ”unohdettu salasana” -toimintoa mobiilisovelluksessa tai Mankeli-pyörien verkkosivustolla.

Mobiilisovellus muistaa salasanasi kirjautumisen yhteydessä, on suositeltavaa olla kirjautumatta ulos mobiilisovelluksesta.

Ennen kuin otat yhteyttä asiakaspalveluun, varmista, että sinulla on riittävän vahva mobiilikenttä ja GSM-dataa voidaksesi käyttää mobiilisovellusta ja vuokrata Mankeli-pyöriä.

Kun lähetät ilmoituksen asiakaspalveluun, liitä aina kuva ongelmasta. Se auttaa asiakaspalvelua ratkaisemaan mahdolliset ongelmat nopeammin.

 

MANKELI-PYÖRÄT

 
 

1. Mikä on Mankeli-pyörä? Mitä pyörän takavalon värit tarkoittavat?

Mankeli-pyörät ovat sähköavusteisia kaupunkipyöriä, jotka kuuluvat Lahden kaupunkipyöräjärjestelmään. Kaupunkipyöräjärjestelmä on liikkumispalvelu, joka koostuu siihen kuuluvista polkupyöristä, niiden käyttöönottoon ja palauttamiseen tarkoitetuista kaupunkipyöräasemista sekä Freebike-mobiilisovelluksesta ja https://kaupunkipyorat.lahti.fi-verkkosivusta.

Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, jotka on tarkoitettu lyhyiden päivittäismatkojen tekemiseen Lahden kaupunkialueella. Kaupunkipyörää ei ole tarkoitettu samanlaiseen käyttöön kuin vuokrapyöriä, vaan niiden ensisijainen tarkoitus on mahdollistaa useiden ihmisten sujuva ja nopea liikkuminen paikasta toiseen saman päivän aikana.

Mankeli-pyöriä on käytössä yhteensä 250 kappaletta.

Teknisiä ominaisuuksia

Mankeli-pyörän etu- ja takavalo ovat aina päällä, kun pyörää käytetään. Takavalo vilkkuu aina, kun pyörällä jarrutetaan. Mikäli pyörä on asetettu taukotilaan, sen takavalo vaihtaa värejä sateenkaaren väreissä.

Pyörän palauttaminen on onnistunut, kun valot sammuvat.

Mankeli-pyörissä on vaijerikäyttöiset levyjarrut etu- ja takapyörässä. Sinun on hyvä muistaa, että raskas pyörä kiihtyy alamäissä kovaan vauhtiin, jolloin on oltava varovainen.

Voit säätää pyörän satulan sinulle sopivan korkuiseksi. Pyöräilijän suosituspituus on yli 150 cm).

Pyörissä ei ole erillistä lukkoa. Oman lukon käyttäminen ei ole sallittua. Mitään muutakaan ylimääräistä, esimerkiksi lastenistuinta, et saa kiinnittää pyöriin. Pyörissä on soittokello valmiina.

Luvattomasta käyttöyrityksestä tulee ilmoittaa huoltohenkilökunnalle.

Mitä pyörän takavalon värit tarkoittavat?
Lahti-sticker-colours-fi

 
 

KÄYTTÖOIKEUDET JA MAKSUT

 
 

1. Mikä on käyttöoikeus?

Voit maksaa joko kertaluontoisen käyttöoikeusmaksun tietylle pidemmälle aikajaksolle, jolloin saat aina ajaa ensimmäiset 30 minuuttia ilman lisämaksua, tai vaihtoehtoisesti voit maksaa minuuttiperusteisen Pay As You Go (PAYG) -hinnan, joka tarkoittaa sitä, että maksat ajosta ensimmäisestä minuutista alkaen ilman, että sinulta peritään mitään erillistä kertamaksua aikajaksolta.

Käyttöoikeusmaksut:

Koekauden aikana saatavilla on ainoastaan käyttöoikeus ”Kokeilukausi 2021”

2 kuukautta (koekauden alusta syyskuussa koekauden päättymiseen lokakuussa)

Yhtäjaksoisesta käytöstä, joka kestää pidempään kuin 30 minuuttia peritään lisämaksu jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta.

Yksi käyttäjä voi käyttää kerrallaan yhtä pyörää, ja jokaisen käyttäjän tulee hankkia oma käyttöoikeus.

Voit ostaa käyttöoikeuksia Freebike-sovelluksen tai https://kaupunkipyorat.lahti.fi-verkkopalvelun kautta.

 
 

2. Mistä maksut kertyvät?

Mankeli-pyöräilyn hinta muodostuu käyttöoikeusmaksuista, yli 30 minuuttia kestävästä pyöräilystä, tauosta, maksullisesta pysäköinnistä ja mahdollisista sanktioista.

Käyttöoikeudet on jaoteltu ja hinnoiteltu niiden voimassaoloajan mukaan. Käyttöoikeuksia on tarjolla:

Koekauden aikana: 2 kuukautta, hinta 10 euroa

 

Kaikkiin käyttöoikeuksiin sisältyy maksuton 30 minuutin pyöräilyaika jokaisella Mankeli-pyörän käyttöönottokerralla.

Pyörän käyttöönottoja saa käyttöoikeuden aikana tehdä rajattoman määrän.

Esimerkki: Jos otat pyörän käyttöön klo 12.00 ja palautat sen klo 12.29 kaupunkipyöräasemalle, niin et maksa käytöstä lisämaksuja.

 

Mankeli-pyörän käytöstä voi aiheutua lisämaksuja, jotka veloitetaan automaattisesti käyttäjätiliisi liitetyltä maksukortilta.

Lisämaksun syynä voi olla:

1. Pyörän pidempiaikainen käyttö

Jos käytät pyörää yhden pyörämatkan aikana yli 30 minuuttia palauttamatta sitä välillä, veloitetaan sinulta hinnaston mukainen lisämaksu:

> 30 min = 1 euroa

1.0tunti = 3 euroa

1.5 tuntia = 5 euroa

2.0 tuntia = 7 euroa

2.5 tuntia = 10 euroa

> 3.0 tuntia = + 100 euron viivästysmaksu.

 

Mankeli-pyörää voi käyttää yhden, yhtäjaksoisen, pyörämatkan aikana enintään 3 tuntia. Mikäli ylität tämän ajan, perimme sinulta 100 euron viivästysmaksun.

2. Maksullinen alue– KOEKAUDEN AIKANA VUONNA 2021 ON PYÖRÄ AINA PALAUTETTAVA POLKUPYÖRÄASEMALLE.

3. Pyörän keskeytys

Voit keskeyttää Mankeli-pyörän vuokrauksen painamalla Keskeytys -merkkiä sovelluksessa. Tauolla oleva pyörä on varattu keskeytyksen aikana ainoastaan sinun käyttöösi. Keskeytystoimintoa voi käyttää myös alueilla, joilla et saa päättää pyörän lainausta (punaiset alueet kartalla).

Keskeytystoiminnon käytöstä veloitetaan yhden euron lisämaksu jokaiselta alkavalta puolen tunnin jaksolta. Keskeytystoiminnossa on 5 minuutin varoaika huolimattomasta käytöstä aiheutuvien veloitusten välttämiseksi.

Taukojen ja vuokrauksen enimmäispituus on 3 tuntia. Jos ylität 3 tuntia tauon aikana, vuokrasi jatkuu ja veloitamme myös 100 euron myöhästymismaksun.

Keskeytyksen aikana pyörän sekä etu- että takavalot näyttävät sateenkaaren värejä
.

 
 

3. Millä eri tavoin voin maksaa Mankeli-pyörän käytöstä?

Mankeli-pyörien maksukorteiksi hyväksytään Visa ja Mastercard. Maksamiseen ei voi käyttää joukkoliikenteen Waltti-korttia.

Kaupunkipyörätiliin lisättävällä maksukortilla ostat käyttöoikeuden pyöriin. Sen kautta veloitetaan myös mahdolliset lisämaksut ja viivästysmaksut.

Lisämaksuja peritään yhtäjaksoisista yli 30 minuutin pyörämatkoista. Lisämaksu peritään myös silloin, kun pyörä palautetaan maksulliselle alueelle tai asetetaan tauolle. Viivästysmaksu peritään silloin, jos pyörä on käytössäsi yli kolme tuntia.

Käyttö- ja maksuhistoriasi ovat nähtävissä Freebike-sovelluksessa tai kirjautumalla verkkopalveluun sivuilla https://kaupunkipyorat.lahti.fi. Voit tulostaa myös kuitin verkkosivuilla tai saada sen PDF -muodossa mobiilisovelluksessa – mene Valikkoon kohtaan Maksuhistoria.

Ota yhteyttä Mankeli-pyörien asiakaspalveluun, jos sinulla on mitä tahansa maksuihin liittyviä kysymyksiä. Liitä aina kuvakaappaus pankin maksuhistoriasta auttamaan selvittämään mahdollisia maksuepäselvyyksiä.

 
 

4. Miten muutan maksutietojani?

Uudella Freebike 2.0 -sovelluksella voit lisätä uuden kortin napsauttamalla tiliäsi (nimesi) ja valitsemalla ”maksut” ja ”lisää kortti”. Syötä maksettava summa (esim. 1 euro) ja uuden maksukortin tiedot. Kun olet suorittanut maksutapahtuman onnistuneesti, annetut tiedot korvaavat automaattisesti edellisen maksukortin tiedot ja tulevaisuudessa maksutapahtumat tehdään uudelta maksukortilta. Uuden kortin yhdistämisen yhteydessä maksettu summa siirretään käyttäjätilisi saldoon. Saldoa käytetään erilaisten Mankeli-pyöräpalvelun käytöstä johtuvien maksujen (käyttöoikeuksien ja lisämaksujen) veloittamiseen. Esimerkiksi kun seuraavan kerran ostat viiden euron käyttöoikeuden, sinulta veloitetaan vain neljä euroa.

Kaupunkipyörän palvelun käyttäjätiliin liitettyjä maksukortteja voidaan veloittaa taannehtivasti enintään kahden vuoden ajan maksukorttitietojen rekisteröinnistä. Maksut suoritetaan, vaikka kortti olisi poistettu käytöstä. Kortin myöntäjä on vastuussa maksuista ja mahdollisista maksunperimistoimenpiteistä.

 
 

MANKELI-PYÖRÄN KÄYTTÄMINEN

 
 

1. Mistä saan apua ongelmatilanteisiin

Hätätilanteessa tai poliisin tai ambulanssin tarpeessa soita hätänumeroon 112.

Hämeen poliisiosasto
Esikuntakatu 4
15700 Lahti
Suomi
+358 29 5430311

Mankeli-pyörät asiakaspalvelu.
Aukioloajat: Ma–Pe 7–19 ja La–Su 8–16.

Asiakaspalvelu: +358 413 140 858.
Sähköpostiosoite: lahticitybike@gmail.com
Verkkosivusto: https://kaupunkipyorat.lahti.fi

Voit lopettaa tilisi tai muuttaa kirjautumistietojasi kirjautumalla tilillesi Mankeli-pyörät -sivustolla: https://kaupunkipyorat.lahti.fi, Siellä voit lopettaa tilisi "OnePass" - toiminnon avulla.

1.

2.

3.

Tilin lopetus ei ole mahdollinen, jos sinulla on negatiivinen krediittisaldo. Vaaditko hyvitystä? Lähetä meille ystävällisesti vaatimus verkkosivun yhteydenottolomakkeen kautta. Palveluntarjoaja tekee mahdolliset hyvitykset käyttäjälle ensisijaisesti kaupunkipyörätilille. Kaikki 5 euroa ja sitä pienemmät hyvitykset tehdään ainoastaan kaupunkipyörätilille. Käyttäjä voi käyttää kaupunkipyörätilillä olevaa saldoa taukotoimintoon, aseman ulkopuoliseen palautukseen tai maksuna/osamaksuna. Käyttäjä voi perustellusta syystä pyytää (paikkakunnalta pois muutto tms.) kaupunkipyörätilin sulkemista. Tässä yhteydessä kaupunkipyörätilillä jäljellä oleva saldo palautetaan asiakkaan pyynnöstä asiakkaan pankkitilille. Alle 5 euroa pienempää summaa ei hyvitetä.

Kun puhut asiakaspalvelun henkilöstön kanssa, sinun on tunnistauduttava puhelinnumerolla, jolla olet rekisteröitynyt, tai asiakkaan sisäänkirjautumistunnuksellasi (jonka näet mobiilisovelluksen valikossa nimesi alla).

Aina kun lähetät ilmoituksen asiakaspalveluun, liitä mukaan valokuva, joka kuvaa tilannetta. Tämä auttaa asiakaspalvelua ratkaisemaan mahdollinen ongelma nopeammin.

 
 

2. Miten palautan pyörän jarrukahvaa puristamalla?

Voit palauttaa pyörän sen jarrukahvan avulla: Purista jompaakumpaa jarrukahvaa 3 kertaa peräkkäin nopeasti mutta sujuvasti, kun pyörä on paikallaan. Tarkista aina, että pyörän valot ovat sammuneet, mikä merkitsee, että vuokraus on päättynyt.

Jos pyörän palautus ei onnistu jarrukahvaa puristamalla, käytä mobiilisovellusta sen palauttamiseen. Varmista, että et ole punaisella alueella pyörää palauttaessasi. Punaisella alueella ei voi päättää vuokrausta aseman ulkopuolella, sen voi tehdä  ainoastaan  punaisella alueella sijaitsevalla asemalla.

 
 

3. Miten säädän pyörän sähköavustusta?

Kaikki Mankeli-pyörät ovat sähköavusteisia. Voit ajaa sähköavusteisella pyörällä kuten tavallisella vaihteettomalla polkupyörällä.

Sähköavustustason säätö tehdään Freebike-sovelluksella tai kirjautumalla https://kaupunkipyorat.lahti.fi -verkkopalveluun. Valittavanasi on kolme eri tehotasoa, jotka vaikuttavat pyörän maksiminopeuteen ja kiihtyvyyteen.

Sovelluksessasi olevaa asetusta käytetään automaattisesti kaikissa käyttöönottamissasi pyörissä, joten säätöä ei tarvitse tehdä pyöräkohtaisesti. Mikäli muutat avustustasoa kesken pyöräilyn, tulee muutos voimaan vasta seuraavalla kerralla, kun pyöräilet.

Sähkömoottori kytkeytyy aina pois päältä, kun pyörällä jarrutetaan.

Pyörän akku latautuu jarrutettaessa.

 
 

KAUPUNKIPYÖRÄASEMAT

 
 

1. Mikä on kaupunkipyöräasema?

Kaupunkipyöräasema on Mankeli-pyörien käyttöönottoon ja palauttamiseen tarkoitettu alue.

Kaupunkipyöräasemia on yhteensä 30. Katukuvassa kaupunkipyöräaseman tunnistat Mankeli-pyörän logolla varustetuista opasteista. Kaupunkipyöräasemien määrä voi muuttua. Ajankohtaiset tiedot kaupunkipyöräasemista näet aina Freebike-sovelluksesta tai https://kaupunkipyorat.lahti.fi -sivustolta.

Jos asemalla ei ole Mankeli-pyöriä, tarkista niiden saatavuus Freebike-sovelluksesta. Voit myös tarkistaa asemien lähiympäristön.

Pyörän pysäköiminen tapahtuu harkintasi mukaan pyörän seisontatuella tai asettamalla pyörä pyörätelineeseen. Jos asemalla on ahdasta, voit palauttaa pyörän aseman välittömään läheisyyteen.

 
 

 2. Haluaisin uuden kaupunkipyöräaseman...

Mankeli-pyöristä kerätään tietoja ja käyttökokemuksia, esim. asemaverkosta ja palvelun toiminnasta kokonaisuudessaan.

Asemaverkoston laajentamiseen liittyvät suunnitelmat ja päätökset tehdään suhteutettuna isompaan kokonaiskuvaan, joka huomioi mm. käytössä olevien pyörien määrän ja ihmisten vuorokausirytmiin liittyvän kysynnän.

Asemaverkoston koko ja asemien maantieteellinen sijainti on sidottu pyörien kokonaismäärään ja kaupunkirakenteeseen eli asumiseen, työpaikkoihin, nähtävyyksiin, pyöräilyväyliin, joukkoliikenteen palvelutasoon jne.

 
 
Lahti - Tehty Kestäväksi
 
Partners